Svijest o pisanom jeziku razvija se vrlo rano. Njezine je početke moguće zamijetiti kod djece između 2,5 i 3 godine koja već pokazuju osnovno razumijevanje funkcije i značenja pisanog jezika. Predčitačke vještine su svjesnost djeteta o pisanom jeziku, i to njegova 3 aspekta: funkcija pisanog jezika, tehničke karakteristike pisma te procesi i tehnika čitanja.
Funkcija i svrha pisanog jezika
Dijete s 2 i 3 godine prepoznaje da netko upravo čita ili piše, svjesno je da iz pisanog teksta proizlazi neka poruka, svjesno je da čitanje ima svrhu da se uoči i primi poruka. Ta se svijest pojavljuje kao prvi pojam o pismu, a njezino pojavljivanje ovisi o prilikama djeteta da primijeti uporabu pisanih informacija u svoj neposrednom okruženju te da u njoj i samo sudjeluje.
Pojmovi o tehničkim i dogovornim karakteristikama pisma
Osobito je važno pojavljivanje svijesti da su riječi u pismu zasebne vizualne jedinice. Postupno se u ovoj fazi pojavljuje i osviještenost glasovne strukture riječi, tj. da se svaka riječ sastoji od zasebnih glasova. Ta se osviještenost pojavljuje najprije kao prepoznavanje rime, a poslije i kao prepoznavanje prvoga glasa u riječi.
Svijest o uporabi glasovne strukture riječi u čitanju
Između 5. i 6. godine naglo je poboljšanje u zamjećivanju glasovne strukture riječi. Ono se očituje kao spremnost na igru s rastavljanjem riječi na glasove, uživanje u rimi. Ta je svijest osnova za razvoj čitačke vještine, jer omogućuje djetetu da tijek glasovnoga govora podijeli u apstraktne jedinice – foneme koji će odgovariti pisanim simbolima – slovima.
Grafo–foničko znanje
Između 6.i 7. godine, a u mnoge djece i prije, uspostavlja se spoznaja korespondencije između glasa i dogovorenog znaka za taj glas – slova. Sad je spremnost za učenje čitanja na vrhuncu, a dijete usvajanjem korespondencije glasa i slova poboljšava predčitačku vještinu raščlambe riječi na glasove. Predčitačke vještine preduvjet su, nužna znanja i vještine koje djetetu omogućuju lako i brzo postizanje glatkog čitanja s razumijevanjem.
Na pravilan razvoj predčitačkih vještina utječe kvalitetno i pisanim sadržajima bogato dječje okruženje.
Spremnost djeteta za glasovnu raščlambu riječi najvažniji je preduvjet za pravilno usvajanje čitanja. Tijekom čitavog predškolskog razdoblja djetetu su nužne smišljenje aktivnosti koje će ga pripremiti za učenje čitanja. U nastavku teksta možete naći igre i aktivnosti koje možete provoditi s djecom kako bi im olakšali glasovnu raščlambu riječi, primjenu abecednog načela te potakli u njemu potrebu za razumijevanje napisanog.
Igrajmo se zvukovima
• Istraživanje zvukova – dijete se upućuje na slušanje kucanja sata, srca, šuma školjke, cvrkuta ptica. Potiče se dijete da opiše, popnaša, imenuje zvukove koje čuje, uspoređuje ih, pronalazi izvore zvukova.
• Izrada i igra sa šuškalicama (od plastičnih boca, kutijica u koje se stavi različit sadržaj – riža, spajalice, šljunak, gumbi, kukuruz i sl.), bubnjevima (od konzervi ili drugih posuda s napetom tankom gumom, plastikom i sl.), nizom jednakih staklenih posuda ili čaša koje se ispune različitom količinom vode
• Glazbeni kipovi – na zvuk glazbe djeca se kreću u ritmu. Na prestanak glazbe zaustavljaju se u položaju u kojem su uhvaćena.
• Glazbene stolice – u krug se postave stolice, jedna manje nego što ima igrača. Djeca se kreću, plešu oko stolica. Na zaustavljanje glazbe djeca trebaju prestati plesati i sjesti na stolicu. Jedno dijete neće naći stolicu i ono ispada iz igre.
Pronađi rimu
Slušanje i učenje pjesmica u rimi pomaže djeci kako bi zamijetila da različite riječi mogu imati isti završetak. To im pomaže da uoče kako se riječi mogu raščlaniti u sastavne dijelove – glasove.
- smišljanje rime – vrećica se napuni sličicama te se one, jedna po jedna, izvlače iz vrećice. Dijete treba najprije glasno imneovati predmet na sličici, a zatim pronaći riječ koja se sa sličicom slaže u rimi.
- vreća rime – vrećica se napuni parovima sličica u rimi te djeca naizmjence izvlače sličice iz vrećice dok ne sastave što je moguće više parova u rimi. Igra se može igrati i na stolu kao memory.
- domino u rimi – od kartončića na koje se zalijepe po dvije sličice predmeta izrade se pločice za domino. Zajedno se stavljaju sličice koje se slažu u rimi.
Glas do glasa
• jasno naglašavanje početnog glasa i zadnjeg glasa – pri svakom zajedničkom čitanju slikovnice poželjno je da nakon ili za vrijeme čitanja dijete imenuje poneku sličicu u slikovnici naglašavajući prvi ili zadnji glas. Potrebno je pokazati djetetu kako će naglasiti prvi glas (zadržavajući izgovor na njemu: s...unce, sunc...e)
• početne slikovne pitalice – igre u kojima dijete uz pomoć odrasle osobe mora jasno razabrati i čuti prvi glas, npr kroz priču Zeko traži prijatelje. Odrasla osoba naglas pročita priču naglašavajući zzz u riječi zeko.
Priča: Jedan je zeko otkrio da njegovo ime počinje glasom z. Ponosno je ponavljao: ''Ja sam zzz...eko. Baš me zanima mogu li naći prijatelje koji također imaju ime s divnim glasom zzz.'' Pomozi zeki da ih nađe.
Više igara i aktivnosti možete pronaći u Čudina Obradović, M. (1995), Igrom do čitanja. Zagreb: Školska knjiga.