Digg   StumbleUpon   Facebook   Del.icio.us   Croportal       Ispiši   Preporuči

LOGOPED: Spremno u školu – razvoj fonološke svjesnosti!

Savjeti logopeda   |   01.06.2020.

LOGOPED: Spremno u školu – razvoj fonološke svjesnosti!

Priprema za polazak u školu počinje od najranije dobi djeteta. Dijete koje je spremno za usvajanje školskih sadržaja i savladavanje školskih obaveza je zdravstveno, tjelesno, kognitivno, socijalno, emocionalno i motivacijski spremno dijete. Jedan od najvažnijih preduvjeta za usvajanje čitanja i pisanja je fonološka svjesnost. Fonološka svjesnost razvija se po određenom slijedu – od većih jedinica prema manjima. Razvoj fonološke svjesnosti obuhvaća prepoznavanje i proizvodnju rime te baratanje slogovima i pojedinim glasovima u riječima. 

Rima

Razvoj prepoznavanja i proizvodnje rime počinje u ranom djetinjstvu kada pomoću brojalica i pjesmica tijekom možemo djetetu skrenuti pozornost na to da se zadnje riječi u stihovima rimuju, odnosno da slično zvuče.

Razvoj prepoznavanja rime

Djeci se daju dvije riječi koje se rimuju i pita ih se: Zvuče li slično ove dvije riječi? Zvuče li kao u pjesmici? (MOST-KOST) To znači da se rimuju. Potom djeci na pogađanje dati primjere nekih riječi koje se rimuju i nekih koje se rimuju.

Razvoj proizvodnje rime

Djeci se da primjer riječi koje se rimuju, a zatim ih se pita mogu li se sjetiti neke riječi koja se rimuje s određenom riječi.  (TRAVA-KRAVA, STOLICA-POLICA, NOS-KOS, SIR-ŽIR…)

 Slogovna sinteza i analiza

Slogovna sinteza odnosi se na spajanje slogova u riječi, a slogovna analiza na rastavljanje riječi na slogove. Kada slušate pjesme ili izgovarate brojalice, usput plješćite, tako da djeca dožive ritam i pritom razdvajaju riječi na slogove.

Poticanje razvoja slogovne sinteze

Npr. Rastavljamo riječ na slogove i djeca ih trebaju spojiti u riječ i otkriti „šifru”, odnosno koja je to riječ. Krećemo od najjednostavnijih do najsloženijih riječi (SLI-KA, ŽI-RA-FA, MA-RA-MI-CE, MIŠ).

Poticanje razvoja slogovne analize

Npr. djetetu kažemo određenu riječ i ono ju treba rastaviti na slogove, može si pomoći pljeskanjem.

 Glasovna sinteza i analiza

Izdvajanje 1. glasa u riječi

Npr. Koje je prvo slovo (glas) tvog imena? Što još počinje tim slovom?

Izdvoji sve sličice* koje počinju slovom L u ovu kutijicu.

 Razvoj glasovne sinteze glasova

Npr. Prekrijemo sličicu rukom ili papirom i kažemo djeci da pogode tajnu šifru. „Slovkamo” riječ – npr. P-A-S, kada djeca daju odgovor otkrijemo papir i pogledamo je li odgovor točan.  Dajemo primjere od 3 glasa prema više.

Razvoj glasovne analize glasova

Djeci pokažemo sličicu i pitamo od kojih se slova sastoji ta riječ. Ako je točno kažemo da su otkrili tajnu šifru te im damo bod. Bodovi se mogu skupljati za razne svrhe.

*Prilikom vježbanja poželjno je koristiti slike kao vizualnu pomoć – npr. kod sinteze rješenje je jedno od 3 ponuđene sličice ili razvrstaj sličice prema početnom slovu. Sličice se jednostavno mogu izrezati iz reklamnih kataloga, a pri tome se vježba i fina motorika.

 Imenovanje slova

Uz fonološku svjesnost, imenovanje slova jedan od najznačajnijih pokazatelja spremnosti za poduku čitanja. Ono treba ići usporedno s poticanjem fonološke svjesnosti ili joj čak prethoditi. Djeca moraju postati svjesna da grafemi (slova) predstavljaju foneme (glasove) i obrnuto, što je preduvjet za usvajanje čitanja i pisanja.

 

 

               

 

Stručno usavršavanje odgojitelja

Dokumenti

Protokoli

Kontakt

Dječji vrtić Cvrčak
Pejačevićeva 1, Virovitica

tel: 033/801-545