Priprema za polazak u školu počinje od najranije dobi djeteta. Dijete koje je spremno za usvajanje školskih sadržaja i savladavanje školskih obaveza je zdravstveno, tjelesno, kognitivno, socijalno, emocionalno i motivacijski spremno dijete. Jedan od najvažnijih preduvjeta za usvajanje čitanja i pisanja je fonološka svjesnost. Fonološka svjesnost razvija se po određenom slijedu – od većih jedinica prema manjima. Razvoj fonološke svjesnosti obuhvaća prepoznavanje i proizvodnju rime te baratanje slogovima i pojedinim glasovima u riječima.
Rima
Razvoj prepoznavanja i proizvodnje rime počinje u ranom djetinjstvu kada pomoću brojalica i pjesmica tijekom možemo djetetu skrenuti pozornost na to da se zadnje riječi u stihovima rimuju, odnosno da slično zvuče.
Razvoj prepoznavanja rime
Djeci se daju dvije riječi koje se rimuju i pita ih se: Zvuče li slično ove dvije riječi? Zvuče li kao u pjesmici? (MOST-KOST) To znači da se rimuju. Potom djeci na pogađanje dati primjere nekih riječi koje se rimuju i nekih koje se rimuju.
Razvoj proizvodnje rime
Djeci se da primjer riječi koje se rimuju, a zatim ih se pita mogu li se sjetiti neke riječi koja se rimuje s određenom riječi. (TRAVA-KRAVA, STOLICA-POLICA, NOS-KOS, SIR-ŽIR…)
Slogovna sinteza i analiza
Slogovna sinteza odnosi se na spajanje slogova u riječi, a slogovna analiza na rastavljanje riječi na slogove. Kada slušate pjesme ili izgovarate brojalice, usput plješćite, tako da djeca dožive ritam i pritom razdvajaju riječi na slogove.
Poticanje razvoja slogovne sinteze
Npr. Rastavljamo riječ na slogove i djeca ih trebaju spojiti u riječ i otkriti „šifru”, odnosno koja je to riječ. Krećemo od najjednostavnijih do najsloženijih riječi (SLI-KA, ŽI-RA-FA, MA-RA-MI-CE, MIŠ).
Poticanje razvoja slogovne analize
Npr. djetetu kažemo određenu riječ i ono ju treba rastaviti na slogove, može si pomoći pljeskanjem.
Glasovna sinteza i analiza
Izdvajanje 1. glasa u riječi
Npr. Koje je prvo slovo (glas) tvog imena? Što još počinje tim slovom?
Izdvoji sve sličice* koje počinju slovom L u ovu kutijicu.
Razvoj glasovne sinteze glasova
Npr. Prekrijemo sličicu rukom ili papirom i kažemo djeci da pogode tajnu šifru. „Slovkamo” riječ – npr. P-A-S, kada djeca daju odgovor otkrijemo papir i pogledamo je li odgovor točan. Dajemo primjere od 3 glasa prema više.
Razvoj glasovne analize glasova
Djeci pokažemo sličicu i pitamo od kojih se slova sastoji ta riječ. Ako je točno kažemo da su otkrili tajnu šifru te im damo bod. Bodovi se mogu skupljati za razne svrhe.
*Prilikom vježbanja poželjno je koristiti slike kao vizualnu pomoć – npr. kod sinteze rješenje je jedno od 3 ponuđene sličice ili razvrstaj sličice prema početnom slovu. Sličice se jednostavno mogu izrezati iz reklamnih kataloga, a pri tome se vježba i fina motorika.
Imenovanje slova
Uz fonološku svjesnost, imenovanje slova jedan od najznačajnijih pokazatelja spremnosti za poduku čitanja. Ono treba ići usporedno s poticanjem fonološke svjesnosti ili joj čak prethoditi. Djeca moraju postati svjesna da grafemi (slova) predstavljaju foneme (glasove) i obrnuto, što je preduvjet za usvajanje čitanja i pisanja.