Pažljivo s ekranima u ranoj dobi – kako znati kada je previše?

  Savjeti pedagoga         16.04.2023.
Pažljivo s ekranima u ranoj dobi – kako znati kada je previše?

Istraživanja

Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba provela je nacionalno istraživanje o maloj djeci pred ekranima. Testiranje je bilo sprovedeno na 655 roditelja djece predškolske dobi, a rezultati su pokazali da prosječno predškolsko dijete provede 2,4 sata pred ekranom radnim danom, a vikendom 3 sata.

A što kaže Svjetska zdravstvena organizacija? Oni preporučuju da djecu do 2. godine uopće ne bi trebalo izlagati ekranima, a naša istraživanja pokazuju da je čak 79% djece počelo koristiti ekrane prije navršene prve godine života. Isto tako djeca predškolske dobi koriste ekrane od 2 do 3,6h dnevno, a preporučeno je maksimalno 2 sata. 45% djece u toj dobi apsolutno samo koristi internet, a 90% njih koristi ekrane prije odlaska na spavanje, što može dovesti do poremećaja u spavanju. Oko 50% roditelja djeci daje male ekrane kako bi ih zabavili i zaokupili im pažnju, a isto tako 50% njih ne zna jesu li ekrani štetni ili korisni za njihovu djecu. 33% njih kaže da su ekrani štetni, a tu je i 17% roditelja koji ekrane smatraju korisnima.

Prema istraživanjima, djeca koja provode puno vremena pred ekranima imaju manje koncentracije i slabije se snalaze u čitanju. Za razliku od čitanja knjige, u kojoj dijete ima dovoljno vremena za obradu značenja riječi ili slika, često gledanje videa ili slika na ekranu mogu negativno utjecati na djetetovu pažnju. Uz to, prekomjerna izloženost ekranu može smanjiti djetetovu sposobnost čitanja izraza lica i učenja društvenih vještina, što može utjecati da djetetovu opću razinu empatije.

Posljedice prekomjernog provođenja vremena pred ekranima

Zbog povećane ovisnosti o ekranima, djecu ne mogu dugo zabavljati ljudi iz okoline, što u nekom trenutku može izazvati tjeskobu, frustraciju i impulzivno ponašanje. Osim što uzrokuju promjene u ponašanju, digitalni mediji mogu djecu demotivirati i smanjiti njihovu maštu.

Prekomjerno provođenje vremena pred ekranima može značajno ograničiti dijete u njegovim svakodnevnim aktivnostima, te samim time smanjiti njihov interes za stvari i situacije koje se događaju izvan ekrana. Drugim riječima, dijete koje je često izloženo virtualnom svijetu na ekranima ima manje vremena za igru i interakciju s prijateljima i obitelji, što može značajno utjecati na njegov ukupni rast i sazrijevanje.

Poznato je da dijete uči jezik u interakciji s odraslim osobama tijekom razgovora i igranja, dok za razliku od toga, ekran pruža jednosmjernu komunikaciju. Razgovor s odraslima uključuje izraze lica i emocije koji su također korisni za djetetov govorni razvoj.

Preporuke za korištenje ekrana:

• Izbjegavajte korištenje ekrana do 2. godine djetetova života.

• Nakon druge godine ograničite korištenje ekrana do 1 sat dnevno.

• Izbjegavajte korištenje medija kao jedini način smirivanja djeteta. To može dovesti do problema s postavljanjem granica i/ili nesposobnosti djece da razviju vlastitu emocionalnu regulaciju.

• Izbjegavajte korištenje za vrijeme zajedničkih aktivnosti (obroci, izlasci itd.).

• Zajednički komentirajte edukativni sadržaj koji gledate kako bi pospješili razumijevanje i učenje kod djeteta.

• Izbjegavate gledanje ekrana sat vremena prije odlaska na spavanje.

• Isključite televizore i druge uređaje kada se ne koriste. Pozadinski mediji mogu odvratiti pozornost od interakcije roditelja i djeteta i dječje igre, te time narušiti pravilno usvajanje jezika i socijalno emocionalnih vještina.

• Ne osjećajte pritisak da rano uvedete tehnologiju. Medijska sučelja su intuitivna i djeca ih mogu brzo usvojiti.

• Budite aktivan partner u djetetovu odrastanju! Volite ga, igrajte se, nasmijte ga, zagrlite ga! Niti jedan ekran ne može to zamijeniti.

Općenito gledajući, djeci predškolske dobi je najvažnija slobodna i spontana igra i vrijeme koje će kvalitetno provesti sa svojim roditeljima. Ukoliko se odlučite za ekrane, preporučuje se da zajedno s djetetom sudjelujete u tome, jer na taj način ipak dolazi do interakcije dijete – roditelj.

Bitno je mudro odabrati što će djeca gledati, te da je rezolucija visoke kvalitete, a sadržaj edukativan. Isto tako, bitno je dobro odrediti balans između provođenja vremena pred ekranima i aktivne igre. Nemojte zaboraviti da ste vi djeci primjer i da usvajaju vaše ponašanje.

Naše web stranice koriste kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža. Za više informacija o korištenju kolačića na ovim stranicama, kliknite ovdje.
Prihvaćam sve kolačiće