Socijalizacija označava proces interakcije između pojedinca i društvene okoline u kojem pojedinac usvaja društvene vrijednosti, stavove i standarde, kao i svoje društveno očekivane uloge. U toj interakciji oblikuje se ličnost pojedinca, a konačni ishod je njegova integracija u društvo u kojem živi.
Utjecaji na razvoj socijalizacije
Utjecaj obitelji
Dijete stječe prva socijalna iskustva u odnosima sa svojim roditeljima. Između djeteta i roditelja stvara se trajna emocionalna veza koja utječe na kasnije uspostavljanje odnosa s drugima. Najvažnije odrednice obiteljskog okruženja koje značajno utječu na dijete jesu: roditeljska briga, emocionalna toplina, te interes za dijete, njegove potrebe i razvojne mogućnosti. Kako bi roditelji osigurali djetetu razvoj socijalnih vještina, trebaju mu osigurati prilike u kojima će ih razvijati kroz druženje s drugom djecom – djeca ne uče slušajući pouke o socijalnim vještinama, već kroz neposredno iskustvo.
Utjecaj vršnjaka
Kroz igru, djeca se uče dijeljenju stvari, vještinama pregovaranja, sudjelovanju u društvenim igrama i poštivanju pravila, čekanju na red, itd. Djeca koja su usmjerena na potrebe druge djece izražavaju više emocija, ne reagiraju antisocijalno te bolje prevladavaju izazove koje donosi život u vrtićkom okruženju (Cakić i Živčić-Bečirević, 2009).
Uloga odgojitelja
Pitanje socijalne kompetencije osobito je važno u vrtićkom kontekstu, prvoj instituciji socijalizacije nakon obiteljskog doma, a koja je temelj za buduće interpersonalne odnose u životu djeteta. Kada dijete zna da je prihvaćeno te da odgojitelj cijeni njegovo mišljenje, tada ono postaje otvorenije i motivirano za ostvarivanje ciljeva. Odgojitelj upoznaje djetetove sposobnosti, njegove potrebe i interese svakodnevnim promatranjem djece u svojoj skupini te razgovorom s roditeljima, stvara ciljeve učenja za svako dijete na osnovi tog znanja. Tako do izražaja dolazi djetetova individualnost, povjerenje, spontanost i želja za igrom (Mlinarević i Tomas, 2010).
Značaj igre u socijalizaciji djece
Djeca kroz igru oponašaju odrasle, njihove postupke i na taj način se uživljavaju u svijet odraslih. Igrom i aktivnostima djeca simuliraju stvarnost, a zapravo u tim simulacijama ostvaruju značajan dio svog stvarnog života (Suzić, 2006).
Klasifikacija igre s obzirom na društvenu razinu:
Kroz igru dijete uči kako se ponašati prema drugima i kako se drugi mogu ponašati prema njemu, kakve vrste kontakata može doživjeti, na koji način ti kontakti mogu završiti. Prof. Mahmutović je nakon provedenog istraživanja o utjecaju igre na socijalni razvoj djece izvela zaključke i preporuke koje se tiču socijalnih odnosa među djecom: