Djetetov je život neizbježno pun promjena, od uobičajenih, svakodnevnih do velikih životnih promjena. Neke od promjena mogu donijeti uzbuđenje, olakšanje ili možda priliku da ostave iza sebe neželjene situacije i krenu naprijed, dok druge izazivaju tugu, ljutnju, frustraciju ili zbunjujuću mješavinu osjećaja. Moguć promjene u životu djeteta: polazak u vrtić; promjena odgojne skupine ili odgojitelja; ispis najboljeg prijatelja iz vrtića; preseljenje; rođenje brata/sestre; rastava u obitelji; smrtni slučaj u obitelji; teška bolest člana obitelji; pandemija COVID-19; nemogućnost odlaska u vrtić i druženje s vršnjacima; gubitak posla roditelja i sl..
Nošenje s promjenama težak je razvojni zadatak s kojim se mnogi od nas bore i tijekom odrasle dobi. Način na koji djeca doživljavaju i izražavaju emocije dijelom je određen njihovom razvojnom razinom, a dijelom ga potkrepljuju reakcije drugih ljudi (pogotovo reakcije najbližih koje dijete gleda kao uzor), obiteljski i kulturni utjecaji te prošla iskustva.
Reakcije djece na promjene
Promjene mogu kod djece izazvati stres. Neki od tjelesnih znakova stresa su:
Kako pomoći djeci?
Tehnike svladavanja problema i nošenja sa stresnom situacijom obično ovise o konkretnim situacijama – ono što dobro funkcionira kad je riječ o jednom uzroku stresa možda neće funkcionirati kad se radi o nekom drugom uzroku ili što funkcionira kod jednog djeteta možda neće kod drugog. Strategije za prevladavanje stresa i promjena mogu biti usredotočene na rješavanje problema na određeni način (''Mogu promijeniti ovu situaciju; koje su mi opcije''), mogu promijeniti način na koji razmišljamo o problemu (''Ovo je prilično uzbudljivo; što iz ovoga mogu naučiti i primijeniti kasnije'') ili nas pokušati naučiti da ga podnosimo i prihvatimo (''Ovo je stresno, ali ja dobro podnosim stres; tko mi može pomoći u savladavanju stresa'').
Djeci možemo pomoći na različite načine. Mozak ima veliku sposobnost da se prilagodi i reagira na nove utjecaje, osobito tijekom ranog djetinjstva, i mnoge prirodne dječje aktivnosti mogu pomoći da se potakne taj proces.
Bitno je istaknuti važnost kvalitetne i iskrene suradnje i komunikacije između roditelja i odgojitelja kako bi zajednički mogli shvatiti kroz kakve promjene dijete prolazi, te mu pomoći da ih što lakše prevlada. Izuzetno je bitan stav roditelja i odgojitelja, a onda i izbor metoda i pristupa u situacijama kada promjene koje se događaju imaju utjecaj na dijete.