Digg   StumbleUpon   Facebook   Del.icio.us   Croportal       Ispiši   Preporuči

Prehranom protiv gripe i prehlade

Savjeti zdravstvene voditeljice   |   21.02.2020.

Prehranom protiv gripe i prehlade

Viroze i prehlade predstavljaju najčešći oblik akutnih infekcija gornjeg respiratornog sustava. Dolaskom hladnijih mjeseci povećava se i učestalost prehlada i viroza. Zdrave odrasle osobe u prosjeku se dva do tri puta godišnje susretnu s takvom blažom infekcijom, a djeca predškolske dobi čak 6-8 puta na godinu.

Prehlada je blaža virusna infekcija koja traje najviše tjedan dana, a manifestira se kihanjem, šmrcanjem ili začepljenim nosom, grloboljom i glavoboljom.

Gripa se javlja sezonski, u zimi, stoga je malo vjerojatno da od gripe obolimo u jesen ili kasno proljeće. Za razliku od prehlade, gripa obično započinje iznenada: javljaju se jaki bolovi u mišićima i zglobovima, zimica, visoka tjelesna temperatura, suhi kašalj, bolovi iza očiju i glavobolja, loše opće stanje.

 Virus gripe može ući u tijelo putem sitnih kapljica i izlučevina iz dišnog sustava inficirane osobe, a možemo se također zaraziti putem kontakta s predmetima na kojima su sekret iz dišnog sustava i virusi.

Liječenje prehlade i gripe najčešće se zapravo svodi na ublažavanje simptoma. Izuzetak su slučajevi kada se uz virusnu razvije i bakterijska infekcija, upala srednjeg uha, sinusa, upala pluća što zahtjeva liječenje antibioticima. Adekvatnom prehranom možemo organizmu pomoći u jačanju imuniteta te povećati sposobnost našega tijela da se bori protiv simptoma prehlade i gripe.

Prevencija dehidracije

S ciljem izbjegavanja dehidracije uzrokovane povišenom temperaturom i pojačanim lučenjem tekućine (sekret iz dišnih puteva, pojačano znojenje), dijete koje je bolesno treba dnevno unijeti barem jednu litru tekućine, a nekada i više. Topli čajevi zaslađeni medom i obogaćeni sokom od limuna idealan su napitak za osiguravanje adekvatne hidracije. Med zbog svoje ljepljive konzistencije pomaže u smanjenju iritacije sluznice grla. Ipak, med se ne smije davati djeci mlađoj od godinu dana. Sok od limuna, osim što je izvor vitamina C, stimulira rad žlijezda slinovnica, te ih potiče na lučenje sline koja vlaži usta i grlo te olakšava gutanje. Znanstvenici navode da pileća juha ima blaga antibakterijska svojstva antibiotika i dekongestanta (pomažu kod začepljenog nosa) te tako pomaže u smanjenju simptoma gripe. Uz pileću juhu, i češnjak i fermentirani proizvodi spadaju u skupinu prirodnih imunostimulatora koji se već više stoljeća koriste u sprečavanju prehlade i gripe ili u olakšavanju simptoma istih, a kojima je i znanost dala svoju potvrdu.

Hrana i vitamini za stimulaciju imuniteta

Prehlada i gripa predstavljaju svojevrstan stres za organizam. U stanju stresa, organizam može imati povećane potrebe za proteinima. Također, proteini su neophodni za stvaranje antitijela, važnih komponenata obrane organizma. U borbi protiv prehlade i gripe najviše koristi pokazali su vitamini C, A i E, te minerali cink, bakar i selen.

Vitamin C neće spriječiti gripu ali pomaže u jačanju imuniteta, te ublažava simptome i skraćuje trajanje bolesti.

Vitamin A jača imunitet i djeluje na oporavak i regeneraciju sluznica gornjih dišnih puteva.

Vitamin E posebno u kombinaciji sa selenom, može igrati važnu ulogu u prevenciji prehlada i drugih infekcija gornjeg dišnog sustava.

Cink povećava otpornost prema respiratornim i ostalim infekcijama, posebice kod djece čija je prehrana nerijetko siromašna cinkom. Meso, riba i riblji proizvodi, školjke, orasi, jaja i mahunarke dobar su prehrambeni izvor cinka.

Glavnina stanica imunološkog sustava nalazi se u crijevima. Ondje se nalaze milijarde bakterija od kojih je većina „dobrih” odnosno korisnih bakterija, dok neke mogu biti i štetne.

Probiotici su naziv za određene sojeve bakterija za koje se smatra da povoljno djeluju na zdravlje i imunitet. Te se bakterije prirodno nalaze u hrani ili se hrana obogaćuje, a mogu se uzimati i u obliku dodataka prehrani. Fermentirani mliječni proizvodi prirodno sadrže žive bakterije, a sve češće se i dodatno obogaćuju. Najčešće korišteni probiotici su različite vrste roda Lactobacillus i Bifidobacterium. Oni su normalni stanovnici crijeva i njihova nazočnost upućuje na zdravu floru.

 U službi zdravlja osim probiotika sudjeluju i prebiotici. Njihova zadaća je poboljšati preživljavanje probiotika dok prolaze kroz probavni sustav i omogućiti njihovo naseljavanje u mikroflori debelog crijeva. Pospješuju peristaltiku crijeva, skraćuju vrijeme prolaska hrane kroz probavni kanal te povećavaju bioraspoloživost minerala, osobito kalcija i magnezija. Probiotici potiču iz biljnih izvora, a najviše ih se nalazi u namirnicama poput korijena cikorije, čičoke, luka i banane.

 

VITAMIN

NAMIRNICE

Vitamin A i provitamin

beta-karoten

zeleno povrće, osobito špinat i kelj, mrkva i rajčica, peršin, grašak, mlijeko i punomasni mliječni proizvodi, suho voće i orašasti plodovi, citrusi, banane, breskve, trešnje, jaja, jetra, cjelovite žitarice, riblje ulje

Vitamin E

pšenične klice, biljna ulja, jaja, mlijeko, orasi, bademi, lješnjaci, kikiriki, zeleno povrće (blitva, špinat, brokula, salata, potočarka), avokado, jetra, sušeno bilje (peršin, bosiljak, origano)

Vitamin C

Kupus, špinat, paprika, kelj, rajčica, citrusi, ribiz, jagode, cvjetača, šipak, hren, koraba, luk, rotkvice, matovilac, peršin, prokulica, borovnica, artičoke, kopriva

Cink

Sjemenke sezama, lana i bundeve, teletina, piletina, školjkaši i rakovi, slanutak, grah, bob, zob, riža, jogurt, kikiriki, bademi, tamna čokolada

Selen

Brazilski oraščići, mesni proizvodi: teleća jetrica, janjetina, govedina, piletina, puretina, svinjetina,  kvasac, cjelovite žitarice i plodovi mora

 

Stručno usavršavanje odgojitelja

Dokumenti

Protokoli

Kontakt

Dječji vrtić Cvrčak
Pejačevićeva 1, Virovitica

tel: 033/801-545