Senzorna integracija je neurološki proces koji organizira osjete iz okoline i tijela te omogućava funkcionalno korištenje tijela u okolini (Ayres, 1972), odnosno senzorna integracija je organizacija osjeta kako bi mogli aktivno i funkcionalno sudjelovati u aktivnostima svakodnevnog života.
Imamo 7 osjetila, uz jedno unutarnje osjetilo - interocepciju, o kojem se sve više govori kao 8. osjetilo. To su:
Posljednje vrijeme govori se i o 8. osjetilu, interocepciji koje nam daje informacije iz naših unutarnjih organa, iz našeg tijela kao na primjer jesmo li gladni/sitni i sl.
Svaki sustav ima svoje receptore preko kojih zaprima informacije i svaki od njih ima svoju „ulogu”. Senzorna integracija je temeljna za djetetov razvoj. Ako dijete ima poteškoća u obradi senzornih informacija tada neće moći razviti adekvatne vještine fine i grube motorike te će imati poteškoća u samoregulaciji i aktivnostima svakodnevnog života poput oblačenja, hranjenja, kupanja.
Stoga je poželjno koristiti aktivnosti za poticanje razvoja senzorne integracije koje se mogu provoditi u kućnom okruženju kao smislene i zabavne igre za djecu i roditelje.
Neke od igara koje su mogu koristiti su sljedeće, a navedene su po kategorijama osjetnih sustava:
- Guranje praznih kartonskih kutija ili sa teretom različite težine
- Napravite mali kućni poligon (složite igračke koje treba preskočiti, stolice preko kojih prijeći, jastuk na koji treba skočiti...)
- Preskakanje i skakanje (uzmite selotejp ili izolir traku te napravite obrise male školice koju dijete može igrati)
- Umotajte dijete u deku i neka se otkotrlja i odmota
- Umotajte dijete u deku te ga ljuljate
- Dodavanje balonom, potom dodavanje lakšom loptom, dodavanje jastucima, dodavanje laganim plišanim igračkama
- Igra kuglanja u dnevnoj sobi (postavite plastične prazne boce i nekoliko napunjenih vodom, uzmite manju loptu i neka pokuša srušiti)
- Hodanje ili skakanje kao neka životinja (žaba, medvjed, miš itd.)
- Igra idemo u dućan (uzmite vrećicu i neka dijete nosi teret različite težine, wc papir pa bocu vode, potom neko povrće ili voće itd.)
- Dijete neka legne na pod i zažmiri, prekrijte ga jastucima, plahtama, poplunima, neka se samostalno izbavi
-Ako imate pilates loptu, ona može poslužiti da zajedno na njoj poskakujete, dijete se može potrbuške osloniti na loptu i uz vašu pomoć valjati, držite ga za ramena pa kukove i vršite blagi pritisak uz loptu
-Pranje i brisanje površina može isto postati zajednička aktivnost, dajte da dijete upotrebljava prvo jednu ruku a potom drugu pa obje istovremeno.
-Slaganje stola (dajte djetetu da donese za stol tanjur, prvo jedan potom dva, pa tri, potom salvete)
- Dodirujte glatke, hrapave, hladne i tople površine u kući
- Napravite crtež prstima
- Igre vodom (umačite tkaninu, perite zajedno voće i povrće za obroke, igre prelijevanja iz posude u posudu)
- Igre pogađanja po dodiru (dijete žmiri, a vi mu u ruku stavljate različite predmete)
- Napravite teleskop od papira, neka dijete promatra jednim pa drugim okom
- Izrežite bijeli papir na komadiće, hrpicu stavite na tanjurić, komadić papira žute, zelene, crvene ili neke druge boje sakrijte u hrpicu, neka ga dijete pronađe
- Igra sa sjenama, uvečer usmjerite svjetlost prema nekom zidu, isprobavajte sjene različitih predmeta ili dijelova tijela
- Igrajte se svjetiljkom, uzmite bijeli papir, novinski, tkaninu i prebacite preko svjetiljke, gledajte kakav snop svjetlosti proizvodi
- Napravite šator tako da preko manjeg stola prebacite deku ili plahtu, igrajte se ručnom svjetiljkom
- Igrajte govorim tiho/govorim glasno
- Uključite sa You tuba neki video na zvuk prirode (dijete neka prepozna određene zvukove, pjev ptice, vjetar, tok vode itd.)
-Traži zvuk (dijete sluša zvuk udarca nekog predmeta bez gledanja a potom ga pronalazi u prostoriji)
- Igra kucanja (kucajte na stol, zid, ormar, jastuk kako bi dijete uočavalo različitost zvuka)
Poticanje gustativnog i olfaktornog sustava
- Dajte djetetu da proba malo soli, pa šećer
- Ponudite djetetu da poliže limun, pojede komad jabuke, pojede rižu, a može i pomirisati
- Dok njegujete kućno bilje neka dijete pomiriše cvijet
- Dok se kupa neka pomiriše šampon, gel za tuširanje, pastu za zube, sapun
Izvori:
Radnaterapija.net
Senzorna integracija – prikaz aktivnosti koje djeca mogu provoditi doma, K. Živčić
Nikolina Obrovac Kubiznja, radna terapeutkinja