Za razvoj vještine čitanja nisu važne samo metode početnoga čitanja, nego i predčitačko doba. Predčitačko je doba vrijeme koje prethodi početnom čitanju, odnosno vrijeme u kojem dijete ne čita samostalno, nego mu se tekst prenosi posredovanjem druge osobe ili medija. Iako dijete ne čita, ono se susreće sa slikovnicom s različitim tekstovima popraćenim slikama ili knjigama koje mu čitaju odrasli tako da mu knjiga nije nepoznata. Pokazalo se da su češći susreti s knjigom bili poticajni i da su djeca koja su odrastala u čitački poticajnom okružju postala bolji čitači i zainteresirani čitatelji.
Slikovnica je najbogatiji izvor pisane riječi s kojim se dijete može susresti u ranom djetinjstvu. Slikovnica, kao ‘prva djetetova knjiga’ (Stričević, 2006.), svakodnevno uveseljava, odgaja i obrazuje veliki broj djece rane dobi olakšavajući im na taj način otkrivanje suvremenog svijeta.
Uloga slikovnice
Slikovnice pomažu djeci da bolje razumiju sebe, da saznaju ono što ih zanima o svijetu, opisuje i približava moguće situacije u obitelji, vrtiću, zajednici i sl. (iskustvena uloga). Čitajući slikovnice u suradnji s drugom djecom i odraslima, djeca stvaraju nova znanja, jačaju prijateljstva, iznose svoja mišljenja i iskustva (socijalizacijska uloga). Slikovnica također svojim likovnim izričajem razvija u djece osjećaj za lijepo te utječe na njihov ukus (estetska uloga). Kroz listanje i igru sa slikovnicom dijete uči, razvija maštu i novi pogled na svijet, razvija potrebu za knjigom i navikava se na njezinu upotrebu (zabavna uloga) te tako slikovnica postaje sredstvo putem kojega društvo na najmlađe članove prenosi poželjne i pozitivne vrijednosti (društvena uloga).
Kako odabrati dobru slikovnicu?
Tekst treba biti prilagođen djetetovoj sposobnosti razumijevanja poruke koju prenosi, zanimljiv, smislen, pisan jasnim i pravilnim jezikom. Ilustracije trebaju biti skladnih boja i estetski vrijedne, realne kada pojašnjavaju pojmove, a maštovite kada obogaćuju doživljaj. Važno je i pitanje kakve poruke djetetu prenose. I oprema je važna. Slikovnica treba biti čvrsta, otporna na habanje, bez oštrih dijelova kartona, a slova jasna i dovoljno velika za percipiranje i čitanje.Za djecu u prvim godinama života važno je da je boja na slikovnicama postojana i neotrovna jer djeca te dobi ispituju svijet i opipom, a slikovnice često "proučavaju" stavljajući ih u usta. Ako je napravljena kako treba, slikovnica predstavlja skup odgojnih i obrazovnih sadržaja i vrijednosti koje trebaju međusobno korespondirati kako bi za djecu bile pravi izazov i poticaj.
Stričević, I., (2006.) Čitajmo im od najranije dobi. Hrvatsko knjižničarsko društvo. Zagreb: Knjižnica Medveščak.
Šišnović, I., (2011.) Odgojno-obrazovna vrijednost slikovnice. Dijete, vrtić, obitelj, 9 (66), str. 8-9, Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/124183