Poticanje samostalnosti kod djece važno je započeti već od najranije dobi, jer djeca tada započinju svoje istraživanje i otkrivanje. Ono započinje pogledom, dodirom, mirisom, isprobavanjem. Djeca tada zadovoljavaju svoju znatiželju te doživljajima potiču razmišljanje i zaključivanje, a koji su prvi koraci prema samostalnosti. Kako dijete raste povećavaju se i njegove mogućnosti, no kako bi se dijete razvilo u samostalnu osobu, na to ga treba poticati i osiguravati mu situacije za samostalno obavljanje radnji.
Uloga roditelja i odgojitelja u poticanju samostalnosti kod djece je vjera da dijete određene stvari može učiniti samostalno, a koje su u skladu s njegovom dobi. Djetetu je tada bitno pokazati povjerenje, poslati mu poruku da može te se ono tada osjeća i vrijedno, voljeno i prihvaćeno. Sa samostalnošću dolazi i gradnja pozitivne slike o sebi koju djeca grade na temelju onoga u čemu su dobra i što mogu. I iako mi odrasli ponekad nemamo vremena niti strpljenja čekati dijete, ipak bismo trebali osigurati mu dovoljno vremena i prilika da nešto napravi samo.
Djeca skupine 'Suncokreti' samostalno pokušavaju oprati ruke, jesti, oguliti bananu, pospremiti za sobom, obuti se, pospremiti svoj ruksak i sl.