22. veljače obilježava se Svjetski dan ekologije. Za djecu i odgojiteljice skupina 'Iskrice', 'Mašnice' i 'Pahuljice' ovo je vrlo značajan eko datum i iz tog razloga smo odlučili obilježiti ga kreativnim aktivnostima. U suradnji s roditeljima odgojiteljice već spomenutih skupina prikupile su razne otpadne ambalaže (neoblikovani materijal), kartonske i plastične, te su ih djeci ponudile u svrhu njihova kreativnog izražavanja.
Kvalitetno i poticajno te holističkim pristupom osmišljeno materijalno okruženje djeteta rane i predškolske dobi u suvremenoj praksi, u potpunosti je nezamislivo realizirati bez bogatstva pedagoški neoblikovanog materijala prilagođenog djetetovim interesima. Materijale poput PET ambalaže, kartonskih kutijica od raznih proizvoda i ostali materijali i predmeti iz svakodnevnog života, moguće je oblikovati u vrhunski multisenzorički poticaj koji će djetetu pružiti sasvim novi, neponovljivi izvor kako oduševljenja tako i stjecanja znanja, iskustava, vještina, sposobnosti... Izrada raznih didaktičkih sredstava i kreativno izražavanje djece, iz neoblikovanih materijala potiču:
- samu kompetenciju djeteta,
- podižu njegovu vlastitu autonomiju na mnogim razinama,
- osjećaj uspješnosti i samopouzdanja,
- razvoj kreativnog mišljenja i izražavanja,
- spoznaju o vrijednosti ljudskog rada, a sve to protkano je nenametljivim ekološkim osvještavanjem- reciklažom.
Recikliranjem materijala kojima djeca barataju te od starog, odbačenog ili nepotrebnog stvaraju nove, autentične, maštovite i svrsishodne predmete iz svakodnevnog života, igračke i igre, male znanstvene poticaje za istraživanje upravo onog što u tom trenutku zadovoljava individualnu znatiželju i spoznaju, manifestaciju vlastitih ideja kroz odabrani izražajni medij, stvara se nova dimenzija odgojno-obrazovne prakse. Upravo takva praksa u kojoj svaki materijal može postati didaktički materijal, sredstvo za učenje, igru, zapažanje, kreativno rješavanje problema, stvaralaštvo bez ograničenja, ležernost i spontanost pri rukovanju svestrano potiče dječji razvoj, dok djeca nadahnuta novim izazovima uče čineći te pritom istinski uživaju! Prostorno-materijalni kontekst utječe na misli, osjećaje i djelovanje djeteta. Pritom, veliku važnost, uz pravilan raspored centara aktivnosti, ima i kvalitetno unošenje pedagoški neoblikovanog materijala. To su svi oni materijali koji se koriste u vrtićima i jaslicama za razvoj kreativnosti i poticanje mašte kod djece.
Ove aktivnosti djeci omogućavaju stjecanje samopouzdanja i vjere u sebe te razvoj spoznaje o vrijednosti ljudskog rada. Didaktičke igračke izrađene na takav način često su djeci zanimljivije od onih kupljenih.
Vrlo važna zadaća odgojno-obrazovnih djelatnika u vrtiću jest osigurati djetetu bogato i raznovrsno okruženje prilagođeno djetetovoj dobi i interesima. Tako osmišljeno okruženje zadovoljava tjelesne, intelektualne i druge potrebe djeteta.
Reciklirani predmeti predstavljaju dobar primjer djeci kako se otpadnim materijalima može „udahnuti novi život“.
Održivi razvoj je problem društvene zajednice i odgojno-obrazovnog sustava. Pri otkrivanju kreativnih načina ponovne uporabe otpadnih materijala bit je da otpad pretvaramo u iskustvo novog učenja za djecu. Ovo je proces koji ima smisla za razvoj djece, ali i za njihovo okruženje. Takav projekt povezuje užu i širu društvenu zajednicu i dječje vrtiće te stvara svijest da se od vlastitog otpada stvara nešto korisno i čuva priroda, a time i planeta Zemlja.
Neoblikovani materijal nudi djetetu priliku, ali i odraslima u djetetovu životu (roditeljima, odgojiteljima…) za razvoj maštovitosti i kreativnosti te otvorenu, zajedničku igru, a da pritom zahtijevaju mala ili nikakva ulaganja. Neoblikovani materijali predstavljaju odličan način za uspostavljanje kvalitetnije suradnje s roditeljima (sakupljačke aktivnosti, boravak roditelja u skupini, radionice i dr.) i njihovu uključenost u život vrtića.
Otpadni materijal kojeg u domaćinstvu ima posvuda možemo iskoristiti u dječjoj igri i stvaranju.
Takav materijal ne košta – ništa.
Što je najvažnije – mijenjamo i svijet u kojem živimo na bolje!